Wednesday 21 December 2011

Minggu Sebelas dan dua belas :)

CREATIVE EFFECTIVE MULTIMEDIA PRODUCTION

Pada minngu ini,saya telah mempelajari 2 perkara iaitu:
1.Presentation skils
2.Impress

Presentation Skills

1.Kandungan outline
-Jadikan slaid petama sebagai outlie persembahan
-Minimumkan bilangan slaid yang digunakan
2.Font
-bersesuaian
-tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil
-font yang biasa. tidak berbunga-bunga
-boleh nampak dengan jelas
3.template
-bersesuaian dengan warna tulisan
-ton yang rendah
-tidak menyukarkan audiens untuk melihat
-animasai yang sederhana dan tidak keterlaluan

Impress

-Aplikasi yang bersifat Open Source.
-Boleh memuatturun secara percuma.
-Boleh digunakan dalam semua sistem operasi

Ciri-ciri Impress
-Dapat membuat persembahan yang dilengkapi dengan multimedia
-Kemampaun untuk menambah animasi dan kesan khas dalam persembahan
-Kemampauan membuat persembahan dala bentuk grafik,gambar ,note dan handout
-Menyimpan dokumen dalam format XML
-Dapat menambah flash dalam slaid yang ditayangkan



Saya telah membuat tugasan 7a menggunakan impress.
Maklumat dalam tugsan 5 digunakan untuk persembahan dalam impress yang telah saya buat.

Langkah pertama adalah dengan memilih tempalate.


Seterusnya pula,saya mula untuk mengolah persembahan berdasarkan makluamt yang ada untuk diletakkan di dalam slide.Saya juga memilih layout yang sesuai untuk keberkesanan persembahan.


Setelah selesai mengolah persembahan dalam slide,saya mengubah apa yang patut.Saya memperbetulkan ejaan yang salah,membesarkan sedikit tulisan bagi memudahkan audiens untuk melihat.

Hasil kerja saya telah dimuatnaikkan dalam google docs untuk dikongsi bersama rakan-rakan dan pensyarah.



Seterusnya pula adalah tugasan 7b.
Tugasan 7b dibuat menggunakan Microsoft PowerPoint.Tugasan hampir saam dengan tugasan 7a.Teapi dalam tugasan 7b hendaklah diselitkan bebrapa eleman penting seperti:

-video ( perlu diedit di dalam Windows Movie Maker )
-gambar/grafik ( edit dalam Paint )
-animasi ( edit dalam Custom Animation ,GIMP )
-bunyi ( edit dalam Audacity )

Seterusnya hendaklah dimuatnaik ke dalam CD.

Gambar

-diedit dalam Paint
-simpan gambar untuk diletakkan dalam slaid.


Bunyi

-Rakaman suara yang berkaitan.
-Menggunakan Audacity.
-Perlu dimuat turun sebelum memulakan operasi.
-Muat turun percuma dari internet.



Video Format

-diedit menggunakan Windows Movie Maker
-video singkat yang berkaitan dengan tajuk tugasan iaitu "Kemahiran Abad ke-21"



Setelah selesai membuat elemn-elemen yang dikehendaki , saya mula mengolah persembahan dalam slaid menggunakan Microsoft Power Point.



Saya telah memilih latarbelakang dan layout yang sesuai untuk pembentangan.
Maklumat dari tugasan 1 telah saya gunakan untuk mengolah persembahan slaid tersebut.



Setelah selesai kesemua slaid,saya mengubah apa yang patut.Saya juga memastikan semua elemen telah dimuatkan dalam slaid persembahan kumpulan kami.
Seterusnya,hasil kerja telah dimuatnaik ke dalam Google Docs untuk dikongsikan bersama pensyarah dan rakan-rakan sekelas.Masih banyak kelemahan yang telah dikenalpasti dalam persembahan yang dihasilkan.

"SHARING IS CARING"

Jumpa lagi minggu depan :)

No comments:

Post a Comment